Gezamenlijke onderwijsinnovatie: Nestas (PO) en Portus (VO) bundelen krachten met NOLAI voor versterking leesvaardigheid met AI
Nestas en Portus starten samen NOLAI-project BEGR(AI)P
Nestas Scholengroep (PO) en Portus Scholengroep (VO) hebben gezamenlijk groen licht ontvangen van NOLAI (Nationaal Onderwijslab AI) voor het innovatieve project BEGR(AI)P. De komende drie jaar werken beide scholengroepen samen aan de ontwikkeling van een AI-ondersteunde leesomgeving. Deze omgeving helpt leerlingen niet alleen bij het lezen van teksten, maar biedt ook directe feedback op hun denkstappen. Voor docenten ontstaat daarmee meer inzicht in hoe leerlingen denken en leren, waardoor zij hun begeleiding beter kunnen afstemmen.
Behoefte uit de praktijk
Zoals een leerling uit een Mavo-klas 2 het verwoordde: "Ik lees het wel, maar ik snap niet altijd wat er staat. Ik zou willen leren hoe ik teksten makkelijker kan begrijpen, zonder dat ik alleen maar opnieuw moet lezen.” Uit een enquête onder docenten blijkt dat begrijpend lezen voor veel leerlingen een uitdaging is. Er is grote behoefte aan hulpmiddelen die inzicht geven in hoe leerlingen lezen en denken. BEGR(AI)P speelt hier direct op in. De AI ondersteunt zowel de leerling als de docent, zonder de rol van de docent over te nemen.
Sterke samenwerking tussen primair en voortgezet onderwijs
BEGR(AI)P is een unieke co-creatie van Nestas (primair onderwijs) en Portus (voortgezet onderwijs), ontwikkelpartner Immer Systems BV en de Radboud Universiteit. In het project staat de doorgaande lijn van basisschool naar middelbare school centraal. Door praktijkkennis en ervaringen uit beide onderwijssectoren te combineren met wetenschappelijke inzichten en technologische innovatie, ontstaat een krachtig fundament voor de ontwikkeling van de AI-tool die begrijpend lezen moet ondersteunen.
“Vanuit Nestas brengen we de kracht van het primair onderwijs in om leerlingen op maat te ondersteunen in hun taalontwikkeling. Samen met Portus nemen we verantwoordelijkheid voor een vloeiende overgang naar het VO en gelijke kansen voor ieder kind.” - Frank Tigges, bestuurder Nestas Scholengroep
“Met Portus investeren we, als scholengroep van CVO, in innovatief taalonderwijs waarin AI ondersteunend is aan de ontwikkeling van onze leerlingen. De samenwerking met Nestas versterkt dit proces en legt de basis voor een sterke doorgaande leerlijn.” – Ronilla Snellen, algemeen directeur Portus Scholengroep
Het project sluit aan bij bredere inspanningen op Rotterdam Zuid om innovatief en toekomstgericht onderwijs te realiseren. In dat kader wordt ook de samenwerking met het Zuidergymnasium versterkt, als onderdeel van de gezamenlijke ambitie om leerlingen in deze regio optimaal te ondersteunen. Daarnaast sluit het project in Dordrecht mooi aan bij het Dordts Leerprogramma, een krachtige samenwerking tussen onderwijs en gemeente.
Het project loopt van schooljaar 2025 tot 2028 en beoogt een AI-leesomgeving te realiseren die breed inzetbaar is in het Nederlandse primair en voortgezet onderwijs.